Dat zegt Stefan van Dijk, manager ontwikkelen en uitgeven bij het NBG en jurylid. ‘We kennen de risico’s van AI – kunstmatige intelligentie – en experimenteren daarom met toepassingen die betrouwbare informatie geven uit de Bijbel. Met name de jongere generatie kent weinig Bijbelverhalen, maar gebruikt wel AI en sociale media. Voor hen willen we de Bijbel toegankelijker maken. Door de aandacht van de NOS hebben we een groot publiek bereikt met deze boodschap.’
De deelnemers aan de hackaton hadden allerlei achtergronden: softwareontwikkelaars en scholieren, designers en theologen, AI-experts en mensen die de Bijbel nog niet kenden. Ze kregen de opdracht om concreet iets te bedenken voor wie meer wil weten van of doen met de Bijbel. Dit resulteerde in inspirerende gesprekken over de Bijbel en een aantal originele, waardevolle AI-toepassingen. NBG en EO gaan na welke toepassingen ze verder ontwikkelen op BijbelLab, hun gezamenlijke experimenteerplatform.
Van Bijbel Dopamine tot Kersvers
Sommige teams werkten tot diep in de nacht door. De jury riep Bijbel Dopamine uit als winnaar: een app die je met behulp van AI iets uit de Bijbel aanbiedt op een manier die bij jou past, bijvoorbeeld als podcast tijdens het sporten of een treinreis. Andere bruikbare ideeën waren de al genoemde generator die memes maakt met een knipoog naar de Bijbel, op basis van jouw stemming, en KersVers, een chatbot die je vraagt om variabelen te kiezen, zoals je favoriete kleur of seizoen, en je op basis daarvan een Bijbeltekst aanreikt.
NOS-uitzendingen
De NOS schreef een artikel over de hackaton, interviewde het NBG op Radio 1 en filmde voor het Journaal (het item begint op 3’25’’) en het Jeugdjournaal.
NOS Stories maakte een filmpje dat op Instagram en TikTok 1 miljoen views kreeg.